استراتژی اقیانوس قرمز
استراتژی های اقیانوس قرمز معرف صنایعی هستند که در حال حاضر فعالیت می کنند. در این اقیانوس ها محدودیت ها و حد و مرزهای صنایع تعریف شده و مورد پذیرش قرار گرفته است و قوانین بازی رقابت مشخص می باشد. در اقیانوس های قرمز شرکت ها سعی می کنند تا به عملکرد بهتری نسبت به رقبا دست یابند و سهم بیشتری از تقاضای بازار را از آن خود کنند. اقیانوس های قرمز پر جمعیت هستند و احتمال سودآوری و رشد در آنها کم است. در اقیانوس های قرمز، رقابت کشنده بین شرکت ها، آب را قرمز و خون آلود کرده است.
استراتژی اقیانوس آبی
از اقیانوس های آبی، هیچ بهره برداری صورت نگرفته و هیچ رقیبی در آن ها وجود ندارد. اقیانوس های آبی نیروی بالقوه بالایی برای رشد و سودآوری وجود دارد و تقاضای بالایی برای کالاها و خدمات این اقیانوس ها وجود دارد. خالق این اقیانوس می تواند قوانین و حد و مرزهای صنعت را مشخص کند. در اقیانوس های آبی رقابت بی معناست زیرا هنوز قوانین بازی تنظیم نشده است.