طرح توجیهی کسب و کار اینترنتی، طرح و برنامه ای دقیق و از پیش تعیین شده قبل از شروع کار است و شامل تجزیه و تحلیل های اولیه در مورد موضوعات مختلف کار از ابتدا تا انتها است. طرح کمک می کند که قبل از شروع کار، علاوه بر داشتن یک دید کلی نسبت به کسب و کارتان، روند حرکت آن را نیز از پیش مدنظر داشته باشید. پیشنهاد می شود پنج مرحله اساسی را در طرح توجیهی خود مشخص کنید:
آنالیز فرصت
- ایده (محصول یا خدمات) شما در اینترنت
- فایده منحصر به فرد سایت برای مشتریان
- خواسته ها و نیازهای مشتریان
- نقاط قوت و ضعف رقبا
- تفاوت محصولات و مزایای آنها
ایجاد وب سایت
- نوع سایت و هدف از ایجاد سایت
- منابع درآمد اصلی سایت
- طراح سایت
- ابزارهای توسعه سایت
- محتوای سایت
- امنیت سایت و اطلاعات
- مدیریت سایت
- مدیریت زمان ایجاد سایت
برنامه بازاریابی الکترونیکی
- هدف اصلی برنامه ی بازاریابی سایت
- استراتژی های ارتقا کسب و کار
- قیمت گذاری و نحوه توزیع کالاها
- ابزارهای تبلیغاتی و افزایش کاربران
- خدمات پس از فروش و ارتباط با مشتریان
اجرا
- تخمین هزینه ها در هر مرحله
- تعیین افراد مرتبط با هر بخش
- نحوه ی انجام
توسعه / تجارت الکترونیکی
- بررسی راههای توزیع و تحویل کالا به مشتریان
- تعیین وضعیت کارت های اعتباری
- ایجاد فروشگاه آنلاین
البته این پیشنهاد فقط یک روش کلی برای الگو گرفتن است. یک کسب و کار آنلاین بزرگ، بسیار مفصل تر از موارد مطرح شده می باشد.
منبع: کتاب کارآفرینی در کسب و کار اینترنتی، احمدپور داریانی و فرخ حیاتی