تاریخچه EFQM

EFQM، فرصتی بود که توسط ۱۴ شرکت برتر و پیشرو اروپایی، در سال ۱۹۸۸ با ایجاد بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت و تکامل نظام های کیفی با حمایت اتحادیه اروپا به وجود آمد. هدف این بنیاد، ایجاد انگیزه و پشتیبانی از مدیریت سازمان ها در اتخاذ و پیاده کردن اصول TQM و در نهایت بهبود قدرت رقابت پذیری صنایع اروپایی بود. در سال ۱۹۹۱، مدل EFQM شکل گرفت و پس از آن، تعداد ۹۲ شرکت در سال ۱۹۹۲ با به کارگیری این مدل برای کسب جایزه به رقابت پرداختند و نخستین جایزه کیفیت اروپا در سال ۱۹۹۲ ارائه شد.

اگرچه EFQM همواره مورد توجه و بازبینی قرار داشته است، اما مهم ترین بازبینی که منجر به تغییراتی نسبتا اساسی شد در سال ۱۹۹۹ اتفاق افتاد. که از مهم ترین آنها معرفی منطق ارزیابی رادار و انتشار هشت مفهوم بنیادین بود. در اواخر سال ۲۰۰۱، بنیاد مدیریت کیفیت اروپا برای تشویق و ترغیب سازمان ها جهت قرار گرفتن در مسیر تعالی، سطوحی را تحت عنوان سطوح تعالی تعریف کرد. تا آن زمان فقط سازمان های متعالی می توانستند سطح تعالی خود را نسبت به جایزه کیفیت اروپا (EQA) ارزیابی کنند. EQA، از سال ۲۰۰۵ به “جایزه تعالی”EFQM یا “EEA” تغییر نام داده است.

مطلب پیشنهادی

ساختار جدید استانداردهای سیستم مدیریت

سازمان ISO ، ساختار جدید استانداردهای سیستم مدیریت را در قالب پیوست(Annex SL) SL  منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *