امروزه تعداد کارگرانی که بیش ار حد کار می کنند و بیش از حد عصبی می شوند، رو به افزایش است. این امر بر روابط افراد در کلیه سطوح سازمان تاثیر می گذارد. سازمان ها نیز غیر مستقیم به ایجاد چنین شرایطی کمک می کنند چرا که نیازمند کار بیشتر در زمان کمتر هستنند و باعث ایجاد استرس و جدایی افراد از محیط کارشان می شوند. مدیران باید در قبال سطح استرس کارمندان حساس باشند و علایم خشم، استرس، عصبانیت و اضطراب را قبل از تبدیل شدن به مشکل اساسی شناسایی نمایند. برخی از عوامل بروز خشم در محیط کار عبارتند از:
- تعدیل نیرو و احساس خطر از دست دادن شغل یا تغییرات عمده در شیوه های کار
- فشار برای انجام کار بیشتر و خارج از حد توان موجود
- عدم اعطای اختیارات یا از دست دادن کنترل فرد بر روی کاری که باید انجام دهد
- ارزیابی بد یا ناعادلانه عملکرد
- داشتن اختلاف عمیق با مدیر یا کارفرما
خشم درمحیط کار، نشانگر وجود اشکال در سیستم است. مسولیت مدیریت، بررسی فضا، فرهنگ سازمان و شناسایی علل اشکال در سیستم در کنار همکاری با کارکنان در تمام سطوح جهت یافتن راه حل های کارآمد و اثربخش است. در نهایت شما به عنوان یک مدیر باید آب سردی باشید بر روی آتش پرسنل خشمگین تان…
منبع: کتاب مدیریت محیط کار، مجید بخشنده