مدل های تعالی و جوایز کیفیت

مدیریت کیفیت جامع، روشی برای مدیریت و اداره یک سازمان است که هدف از آن، نیل به موفقیت در دراز مدت از طریق جلب رضایت مشتری و تامین منافع ذی نفعان و اساس آن محور قرار دادن کیفیت و مشارکت همه اعضای سازمان است. نظریات کم و بیش متفاوتی از سوی اندیشمندان این رشته، همچون دمینگ، جوران، کرازبی، ایشی کاوا، فیگن بام و… در تعریف مدیریت کیفیت جامع و اصول راهکارهای اجرایی آن، مطرح شده است، اما موضوعی که تمامی اندیشمندان مدیریت بر آن اتفاق نظر دارند، ضرورت اندازه گیری اصول و معیارهای اصلی مدیریت کیفیت جامع است. به همین علت در سال های اخیر مطالعات و تحقیقات متعددی به منظور شناسایی و اندازه گیری معیارهای اصلی مدیریت کیفیت جامع در کشورهای مختلف انجام شده است. گرچه قبلا در غرب مدل هایی برای ارزیابی سازمان ها به وجود آمد که با ظهور سیستم های ایزو ۹۰۰۰  به مقبولیت جهانی نیز رسید، ولی هیچ کدام دیدی فراگیر نسبت به کسب و کار نداشتند. یکی از اولین گام ها برای اعطای دید فراگیر به این مدل ها، در سال ۱۹۸۳ و در کانادا، با طرح جایزه کیفیت و تعالی کانادا برداشته شد. به دنبال آن در سال ۱۹۸۷ جایزه ملی کیفیت مالکوم بالدریج آمریکا و در سال ۱۹۹۱ جایزه کیفیت اروپایی طراحی گردید. این حرکت به سرعت از سوی کشورهای اروپایی و سایر کشورهای جهان استقبال شد.

 

 

منبع: کتاب مدل تعالی EFQM 2013، منوچهر نجمی

مطلب پیشنهادی

ساختار جدید استانداردهای سیستم مدیریت

سازمان ISO ، ساختار جدید استانداردهای سیستم مدیریت را در قالب پیوست(Annex SL) SL  منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *